Lite kortfattat om bygget
Från början fanns inga planer på att bygga en SQ av bilen,UR Quattron köptes för att ha som en kul vinterbil,men 10v motorn e väl inte den roligaste men e det halt så…
SportQuattro iden föddes när jag läste en engelsk audi tidning där jag såg en annons från en firma som bygger SQ replikor.
Jag kontaktade Dialynx som firman heter och frågade om möjligheterna att köpa en SQ kaross sats och det va inga problem,delarna fanns på hyllan så nån dag senare så tog jag och polarn min cheva van och reste mot England. Resan va en plåga,dåligt väder på båtresan, otrevligt folk på hotell,restauranter,mackar osv,priserna skyhöga,det enda positiva va besöket hos Dialynx! Med bilen full av plast bar det av hemåt mot garaget. Min gamla -86:a blev rensad på det mesta och med viss osäkerhet kapades bilen mittitu enligt instruktioner och tipps jag fått från Dialynx.
Kortad och klar började montering av karossdelarna,bakskärmarna limmades och nitades fast,övriga delas skruvas på plats..iväg på lack och sen stod den där! 10v motorn åkte ut och ersattes av en 20v från en S4 som Claus på Turbocenter chippat,2 bar ladd tryck å 1200kg bil blev riktigt roligt för vettiga pengar!
Väghållningen fixades med bilstein dämpare+fjädrar.
Fälgarna är äkta gamla magnesium fälgar 9,75 tum breda som jag fick av en bekant,han visste inte vad det va för nåt och tyckte jag kunde ta dom så slapp han slänga dom!! Ibland har man tur!!
Bilen besiktades in som ombyggt fordon utan problem.
Idag så är bilen utrustad med k26/27 turbo,torsen låda,äkta 9x15 SQ fälgar och rullar dagligen året runt och är nog en av dom roligare bilar jag kört,både på bana,i trafiken sommar som vinter! Kortningen skapar en helt ny bil så det kan jag verkligen rekommendera.
/Peter