Det hela började med att jag såg bilder i en gammal bilsport där Anders Carlsson på ACE står och håller i en kaross sida till en Imsa GTO,då hade jag redan byggt SQ replikan och tänkte att det här ska bli mitt nästa projekt! Jag kontaktade Anders och berättade vem jag var och vad jag gjort och vad jag vill göra men att få tillgång till dom äkta delarna va inte intressant men efter lite tjatande och med goda rekommendationer från Claus på turbocenter så fick jag komma till Anders för att mäta av och göra mallar på hans karossdelar,det va ett hästjobb och killarna på ACE verkstad undrade nog vad jag va för typ som rotade runt på vinden hos Anders!!
Med alla mått och foton byggdes en modell i scala 1/5 för att se om alla siffror osv verkade stämma!!
En stackars Audi90 Quattro-88 dök upp på blocket så det blev affär och på den monterade jag URQ 20v fram/bakvagn,S2 låda,kapade bort ”utsidan” på karossen och började med hjälp av måtten göra mallar i rundjärn som punktades på karossen som ett ”spindelnät” så jag fick fram formerna att senare klä med plåt.
Allt kläddes med plåt,dörrarna byggdes om för att kunna öppnas trots 2 decimeter breddning,sen hjälpte en god vän mig med rikt,spackling och han höll även i lacksprutan.
När bilen var lackad gjöts det formar på hela bilen för att gjuta upp karossdelarna i kolfiber/kevlar. Kändes lite sjukt att lägga ner ett sånt jobb med plåten för att kasta bort den efter formtillverkningen,det blev som att bygga två bilar!!
Kaross delarna gjöts i prepeg kolfiber/kevlar som härdas under vacuum i ca 100 grader. Så bastun gick varm i några veckor!! Sen blev det lack igen……
Fälgarna kommer från VW T5 och har byggts om av Anders på intera till 17x12”.
Nav kåporna som sitter där för broms kylning är även dom av kolfiber,jag gjorde en plugg i cellplast för att sen gjuta form på.. Flänsarna på kåporna va det värsta att göra,400st små vinklade kolfiber bitar som limmades på nav kåporna som flänsar att styra luften.
Motorn va tänkt att bli en ilsken 5:a men plånboken var tunn så det åkte i en A8 4.2 v8 motor som låg på golvet istället med DTA sprut,kanske inte rätt motor typ men bilen e ju trots allt långt ifrån äkta i alla fall!
Bilen blev klar och det åktes runt kors å tvärs med många gloende Svensson och frågor i mängder när man tankade! Till och med polisen var imponerade av bygget men undrade lite om fälgbredden….
Anders ringde och bjöd in mej på en ban åka dag på kinnekulle så jag tog imsan och lackar polarn tog min SQ,det blev en toppen dag med mycket åka med båda bilarna,imsan va som en gokart på banan.
Av Anders min att döma när vi dök upp så tror jag inte att han ångrar att han lät mej smyga runt på hans vind!!!
Det som fortfarande i skrivande stund återstår är vingen…den kommer…